Renske Pieters

Renske Pieters

Renske Pieters

FunctieAdviseur Inclusief Onderwijs
GemeenteWijk bij Duurstede

“Inclusie begint bij écht kijken. En écht luisteren.”

Na vijftien jaar met veel plezier en bevlogenheid in het basisonderwijs te hebben gewerkt, voelde ik dat het tijd was voor een nieuwe stap. Mijn werk in de klas gaf me dagelijks voldoening, maar tegelijkertijd groeide de wens om meer te betekenen op schoolniveau en daarbuiten. Die passie om mezelf verder te ontwikkelen bracht me naar de opleiding tot schoolleider en leidde tot een bredere betrokkenheid bij vraagstukken rondom inclusie, samenwerking en onderwijskwaliteit. Wat mij drijft, is de overtuiging dat ieder kind ertoe doet en dat goed onderwijs begint bij hoe we naar elkaar kijken, luisteren en samen leren.

In de loop der jaren ben ik anders gaan kijken. Niet meer alleen naar het kind, maar naar alles daaromheen: het gezin, de klas, de school, de wijk. In plaats van te zoeken naar een oplossing bij het kind, stel ik mezelf steeds vaker de vraag: wat kunnen wij als school of team anders doen, zodat een kind beter tot zijn recht komt? Die blik helpt me om met collega’s in gesprek te gaan, samen te reflecteren en te bouwen aan een sterke pedagogische en professionele cultuur.

Inclusief onderwijs betekent voor mij dat alle kinderen zich veilig en gezien voelen, ongeacht hun achtergrond, ondersteuningsbehoefte of thuissituatie. Ieder kind verdient een fijne plek in het thuisnabije onderwijs, waar het zich kan ontwikkelen in verbinding met leeftijdsgenoten en de eigen omgeving. Het vraagt dat we als onderwijsprofessionals niet alleen naar het individu kijken, maar naar de context: hoe is ons onderwijs georganiseerd, wie sluiten we (onbewust) buiten en wat kunnen we anders doen? Daarbij gaat het niet om ‘extra zorg’ of ‘meer doen’, maar om anders denken. Minder labelen, meer vertrouwen op de kracht van het pedagogisch handelen. Ruimte creëren, voor kinderen én voor professionals.

Wat mij kenmerkt, is dat ik het gesprek aanga. Met leerkrachten, ouders, intern begeleiders en directie, altijd met respect en openheid. Ik geloof in een cultuur waarin fouten gemaakt mogen worden en waarin we van én met elkaar leren.

Bij SWV ZOUT hoop ik mijn ervaring en energie in te zetten om bij te dragen aan sterk, mensgericht en inclusief onderwijs in onze regio. Niet door pasklare antwoorden te geven, maar door samen te zoeken naar wat werkt. Voor het kind, voor de leerkracht, voor de school. Elke dag opnieuw, probeer ik daar een voorbeeld in te zijn. Soms lukt dat meteen, soms leer ik onderweg. Maar altijd met als doel dat een kind, collega of ouder aan het eind van de dag net iets meer ruimte heeft ervaren dan de dag ervoor. Want goed onderwijs maak je samen.

Deel dit nieuwsbericht

SWVZOUT beeldmerk

Meer nieuws?

Inschrijven nieuwsbrief

Inloggen