Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Voor professionals

Welkom bij de kennisbank van SWV PO ZOUT!

Deze is opgezet om inhoudelijke uitwisseling tussen de scholen te vergemakkelijken en te stimuleren. We werken namelijk met elkaar in de regio aan een zo sterk mogelijke basis op iedere school, zodat kinderen thuisnabij onderwijs kunnen volgen.

De kennisbank heeft een onderdeel ‘documenten’ en een onderdeel ‘artikelen’.

De documenten zijn in eerste instantie alleen geplaatst onder de tab ‘meer- en hoogbegaafdheid’. Dit wordt gecoördineerd door het leerteam MHB dat voor de ZOUT regio actief is.

Op termijn is het de wens om ook het halen en brengen van documenten mogelijk te maken voor de andere inhoudelijke thema’s. Dit is vooralsnog niet mogelijk.

De artikelen zijn aangeleverd door team ZOUT en geven verdiepende kennis op de verschillende inhoudelijke onderdelen.

Geplaatst op:
Soort: Artikel

In de nabije leefomgeving van elk (hoog)begaafd kind moet de noodzakelijke ondersteuning aanwezig zijn, zodat deze zich optimaal en evenwichtig kan ontwikkelen. Het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid doet dit door – landelijk en regionaal – professionals en schoolleiders in het primair en voortgezet onderwijs te ondersteunen, en het veld van experts eromheen.

Geplaatst op:
Soort: Document
Geplaatst op:
Soort: Artikel

In deze multimediale brochure wordt telkens een ander thema belicht op gebied van hoogdbegaafdheid. Dit wordt gedaan met een groot artikel per brochure. Aanvullend op dit artikel zijn er in de brochure korte video’s opgenomen waarin educatieve professionals en ouders vanuit een persoonlijk perspectief en vanuit hun persoonlijke beroepssituatie beschrijven hoe ze aankijken tegen het onderwerp.
Geplaatst op:
Soort: Artikel

Meer dan ooit merken we dat de wereld in beweging is. Kinderen van overal komen de school binnen, brengen nieuwe ervaringen, gewoonten en talen mee. Onderzoek bracht de afgelopen jaren verfrissende wetenschappelijke inzichten aan het licht over ‘wat werkt’. Inzichten die vraagtekens zetten bij het volledig ‘onderdompelen’ van kinderen in de Nederlandse taal, die beter aansluiten bij de wereld van vandaag en een krachtige impuls bieden aan meer kwaliteit en betere resultaten. Het Ministerie van OCW gaf via de PO-Raad een aantal gedreven deskundigen de opdracht om deze kennis te ontsluiten.
Geplaatst op:
Soort: Artikel

Aandacht voor meertaligheid

‘Hoe kun je ruimte geven aan moedertalen op school? ‘Laat leerlingen tijdens de interactie in de les hun moedertaal gebruiken, zo komen ze tot een beter begrip’, suggereert meertaligheidsdeskundige Ada van Dalen. En als leraren de moedertalen van hun leerlingen niet spreken? ‘Dat is het leuke: de leerlingen zijn de experts!’

Inloggen