Context benadering - bril

Context benadering

Lange tijd voerde het medische discours de boventoon in hoe we naar leerlingen en hun ondersteuningsbehoeften keken. Maar het is tijd om te bewegen naar een ander paradigma: het contextuele model.

Wat daarbij vaak over het hoofd wordt gezien, is dat zelfs bij individuele ondersteuningsvragen de sleutel tot verbetering vaak ligt in het versterken van de bredere onderwijscontext. Wanneer de basis steviger staat, met helder klassenmanagement, passende instructie en effectieve ondersteuning, profiteren álle leerlingen.

Wat voor één leerling noodzakelijk is, blijkt in de praktijk vaak waardevol voor de hele groep. Inclusief onderwijs is dan ook geen aparte route, maar het resultaat van een sterk fundament.

Artikelen

Geplaatst op: 20 oktober 2025
Wanneer we het hebben over discriminatie is het kruispuntdenken een onmisbare bril van waaruit te vertrekken. Sinds enkele jaren is deze manier van kijken naar discriminatie niet meer weg te denken uit wetenschappelijke artikels en ook de non-discriminatie beweging wordt er meer en meer van doordrongen.
Geplaatst op: 25 maart 2025
In de afgelopen drie jaar heb ik, samen met collega’s van het Instituut voor Onderwijs en Orthopedagogiek en het Lectoraat Jeugd aan de HU, intensief gewerkt aan het bevorderen van inclusief onderwijs. Deze reis heeft ons door talloze ontmoetingen, onderzoeksprojecten, colleges, workshops en lezingen geleid, zowel in Nederland als daarbuiten. Wat hebben we geleerd en hoe kunnen aankomende professionals, scholen en opleidingen hierop voortbouwen? Dit artikel verkent voorzichtig de rol van pabo’s en lerarenopleidingen bij de praktische implementatie van inclusief onderwijs.
Toon meer

Documenten

Ja maar-excluses BINGO

Media

Dear Teacher

Opsomming excluses

Dat is toch niet normaal

Van individueel naar inclusief onderwijs

Our education system

Perspectieven op inclusief onderwijs

Inclusief gedrag

Inloggen