Bovenschoolse Flexklas

header-beeld-9-2

Bovenschoolse Flexklas

Subthema: bovenschoolse onderwijsvoorziening

Stichting Fectio heeft een Flexklas waarvan leerlingen van vier verschillende scholen gebruik kunnen maken. De leerlingen komen hier elke woensdag om te werken aan hun eigen doelen. De Flexklas is in Odijk, op basisschool De Vonk. In Houten is inmiddels een tweede Flexklas gestart.

Ruim vier jaar geleden besloten de Barbaraschool (Bunnik), de Camminghaschool (Bunnik), de Delteykschool (Werkhoven) en De Vonk (Odijk) om een bovenschoolse onderwijsvoorziening in te richten voor meer- en hoogbegaafde leerlingen: de Flexklas. Stefanie van den Elzen, leerkracht van de Flexklas, legt uit: ‘Deze vier scholen hadden het idee dat ze sommige leerlingen nog niet konden bieden wat ze nodig hadden. Bijvoorbeeld leerlingen die méér uitdaging nodig hebben dan in de reguliere groep kan worden aangeboden, leerlingen die iets missen qua executieve functies, onderpresteerders en leerlingen die nog te weinig door de leerkuil zijn gegaan.’

Stimulerend signaleren

Om de leerlingen te selecteren die aan de Flexklas kunnen meedoen, wordt elk jaar een ‘denktanktaak’ ontwikkeld. Stefanie: ‘Dit zijn uitdagende opdrachten, die we aanbieden aan leerlingen van groep 5. We kijken wie daardoor ‘aangaat’. Dat noemen we stimulerend signaleren. Samen met de intern begeleider en de talentcoach bespreek ik de bevindingen en bepalen we welke kinderen in aanmerking komen voor de Flexklas.’

De selectie gebeurt dus hoofdzakelijk in groep 5. Signalering kan echter ook in de andere groepen plaatsvinden, bijvoorbeeld door de leerkracht, talentcoach of ouders.

Portfolio

Kinderen zitten gemiddeld één jaar in de Flexklas. Het is dus echt een tijdelijke voorziening, waarin de leerling aan zijn of haar eigen doelen werkt. Het peercontact is een belangrijk aspect; in de Flexklas kunnen de leerlingen samenwerken en optrekken met andere meerbegaafden. Sommigen bloeien hier echt van op.

De leerlingen houden een portfolio bij met behulp van Breinhelden. Stefanie legt uit: ‘Dat is een methode, waarbij de executieve functies worden omgezet naar krachten. Er is bijvoorbeeld doorzetkracht, startkracht, buigkracht en onthoud- en doekracht. De kinderen houden bij of ze gegroeid zijn in die kracht, wat ze bereikt hebben en wat ze kunnen doen om beter te worden in een bepaalde kracht.’

Follow-up

Het werk van Stefanie houdt niet op bij de Flexklas. ‘Elk halfjaar heb ik een gesprek met de leerkrachten van mijn Flexklas-leerlingen. Ook kom ik langs in de groep om te kijken hoe het gaat met de leerling. Dat doe ik niet alleen bij de leerlingen die nu bij mij in de Flexklas zitten, maar ook bij de oud-leerlingen.’

Stefanie geeft ook driewekelijks Flexnieuws uit: een digitale nieuwsbrief waarin zij met leerkrachten, talentcoaches en ouders deelt wat de leerlingen hebben gedaan en waarmee ze nu bezig zijn. Zo houdt ze iedereen geïnformeerd en betrokken.

Informatie

Camminghaschool

Deel dit nieuwsbericht

SWVZOUT beeldmerk

Meer nieuws?

Inschrijven nieuwsbrief

Inloggen