Explora Wijk bij Duurstede is een faciliteit voor voltijds HB-onderwijs voor leerlingen van groep 4 t/m 8 die een meer specialistische onderwijsaanpak nodig hebben m.b.t. meer- en (hoog)begaafdheid dan binnen de basisondersteuning geboden kan worden.
We streven er in Explora naar om een uitdagende en stimulerende leeromgeving te bieden die is aangepast aan de unieke cognitieve, emotionele en sociale behoeften van hoogbegaafde leerlingen. Dit omvat het faciliteren van geavanceerd en verdiepend leren, het bevorderen van creatief en kritisch denken, en het ondersteunen van persoonlijke en sociale ontwikkeling. We streven ernaar om hoogbegaafde leerlingen niet alleen academisch te verrijken, maar ook te ondersteunen in hun algehele ontwikkeling als evenwichtige, zelfverzekerde en sociaal betrokken individuen. Het (vroeg) signaleren van kenmerken van een ontwikkelingsvoorsprong en begaafdheid heeft onze aandacht. Begaafdheid is meer dan schoolprestaties en kan zich uiten op zowel cognitief, sociaal-emotioneel als creatief vlak.
Dit vindt plaats in een apart Explora-lokaal, een verrijkte leeromgeving waarin ontwerpend en onderzoekend leren mogelijk gemaakt wordt. De leerlingen kunnen een eigen plek kiezen om een opdracht te verwerken, dit kan zowel zittend (op hun eigen plek) als aan een groepstafel of statafel. Ook is er de mogelijkheid om op een prikkelarme plek te werken. De leerkracht heeft in Explora een coachende rol en is gespecialiseerd in de leer- en denkstrategieën van deze leerlingen.
Lotte Bus: leerkracht Explora-groep, Brede school Het Anker en lid leerteam begaafdheid:
Hoogbegaafde leerlingen denken vaak sneller en anders. Er is behoefte aan uitdaging en een meer specialistische onderwijsaanpak. Binnen Explora worden de vakken binnen de context van een thema aangeboden. Dat vraagt veel voorbereiding en creativiteit van mij als leerkracht. Een rijk aanbod zorgt ervoor dat leerlingen zich op hun eigen niveau kunnen ontwikkelen op een manier die past bij hun voorkennis, manier van leren en interesses. Bij een thema als ‘het heelal’ leest de ene leerling bijvoorbeeld een wetenschappelijk boek over sterrenkunde, de ander een Engels boek over het universum.
Hoogbegaafde kinderen zijn doorgaans gevoelig en kunnen zich onbegrepen voelen. In Explora kunnen ze zichzelf zijn, delen waar ze tegenaan lopen en kunnen ze veel van elkaar leren. Het is mooi hoe ze elkaar naar een hoger niveau tillen. Binnen de stichting is grote behoefte om van elkaar te leren op het gebied van hoogbegaafdheid. Daarom heb ik een workshop georganiseerd en is er intervisie opgestart.
Leerlingen worden in overleg binnen Explora geplaatst, na een positief advies op basis van dossier en een psychodiagnostisch onderzoek waaruit een HB-profiel blijkt. Dit geldt ook voor SBO-leerlingen. Wat Explora uniek maakt is dat leerlingen op verschillende momenten kunnen aansluiten voor verdieping zonder fulltime deel te nemen.
Explora is een voorziening van SWV PO ZOUT geïntegreerd in inclusieve school Het Anker met aansluiting bij leeftijdsgenoten en de groepen. Naast Explora is er ook een verrijkend en verdiepend aanbod voor kinderen vanaf 2 jaar met een ontwikkelingsvoorsprong bij Kind&Co t/m groep 3. Vanuit het leerteam begaafdheid wordt er sinds dit jaar binnen ons samenwerkingsverband veel expertise onder onze scholen gedeeld. Zo bereiken we dat er zicht is op de mogelijkheden voor begaafde leerlingen binnen onze regio en ontstaat er samenwerking.
Marion Idema-Weijman, bestuurder Stichting BasisWijk:
Wij zijn trots op ons Explora aanbod. Onze ambitie binnen BasisWijk is om beter zicht te hebben op de mogelijkheden voor onze begaafde leerlingen, door kennis te delen en samen te werken. Zodat elke leerling zich gezien voelt en de emotionele en creatieve ruimte ervaart om zichzelf vanuit eigenheid te ontwikkelen.