Pedagogisch klimaat - waterpomptang
Op weg naar inclusief onderwijs is de rol van de schoolleider van groot belang. Maar misschien nog bepalender is de kracht van collectief teamgedrag – het geloof van een team in het eigen vermogen om samen het verschil te maken.
Hoe handelen we in onze klassen? Is er een consistente, schoolbrede pedagogische en didactische lijn zichtbaar? Staan we open voor reflectie op ons eigen handelen? Hebben we een professionele aanspreekcultuur waarin we elkaar opbouwend bevragen en ondersteunen?
In een sterk pedagogisch klimaat werken teams actief samen in professionele leergemeenschappen, zoals beschreven in niveau 2 van het schema Sterke Onderwijscontext. Daar zoeken we elkaar op, vragen gericht om feedback, en verbreden we samen ons handelingsrepertoire.
Juist deze collectieve verantwoordelijkheid en gezamenlijke leerhouding vormen de sleutel tot een inclusieve schoolcultuur waarin elke leerling tot zijn recht komt.
Artikelen
Documenten
Probleemgedrag en inclusief onderwijs
Media
Every kid needs a champion
Handboek voor een TAO school
Loesje - Wat heeft de school van mij geleerd
Kijken achter gedrag en verbreden van handelingsrepertoire leerkracht/docent
Nieuwsartikelen
Inclusie: kleine aanpassingen, grote effecten Ieder kind verdient het om gezien en gehoord te worden….