Pedagogisch klimaat - waterpomptang

Pedagogisch klimaat

Op weg naar inclusief onderwijs is de rol van de schoolleider van groot belang. Maar misschien nog bepalender is de kracht van collectief teamgedrag – het geloof van een team in het eigen vermogen om samen het verschil te maken.

Hoe handelen we in onze klassen? Is er een consistente, schoolbrede pedagogische en didactische lijn zichtbaar? Staan we open voor reflectie op ons eigen handelen? Hebben we een professionele aanspreekcultuur waarin we elkaar opbouwend bevragen en ondersteunen?

In een sterk pedagogisch klimaat werken teams actief samen in professionele leergemeenschappen, zoals beschreven in niveau 2 van het schema Sterke Onderwijscontext. Daar zoeken we elkaar op, vragen gericht om feedback, en verbreden we samen ons handelingsrepertoire.

Juist deze collectieve verantwoordelijkheid en gezamenlijke leerhouding vormen de sleutel tot een inclusieve schoolcultuur waarin elke leerling tot zijn recht komt.

Artikelen en boeken

Artikelen

Geplaatst op:
Gedrag is slechts het topje van de ijsberg. Onder dat gedrag ligt vaak een behoefte of een signaal. De kunst is om dat te doorzien. Want het kind heeft geen gedragsprobleem, het heeft te maken met een context die nog niet goed afgestemd is op zijn of haar behoeften.
Geplaatst op:
Ieder kind verdient het om écht gezien en gehoord te worden. Inclusief onderwijs gaat niet over grote beleidsveranderingen, maar over kleine, bewuste keuzes die een wereld van verschil maken in de klas. Door anders te kijken naar gedrag – niet als probleem, maar als signaal – ontstaat ruimte voor meer begrip, vertrouwen en gelijkwaardigheid. Ontdek hoe kleine aanpassingen leiden tot grote effecten voor leerlingen én leerkrachten.
Geplaatst op:
Nederland bereidt zich voor op inclusief onderwijs, maar probleemgedrag van leerlingen belemmert dit vaak. Inclusie wordt onterecht als een luxe gezien. Inclusie vormt echter juist de basis voor goed onderwijs, vooral bij leerlingen met probleemgedrag. In het boek ‘Inclusief gedrag’ (Van Gemert, Speijers & Sergeant, 2025) tonen we aan hoe dit werkt en geven we een voorzet ter overdenking. Lees hier een introductie.
Toon meer

Boeken

Handboek voor een TAO school

Handboek voor TAO school

Inclusief gedrag - Karlieneke Speijers

Documenten

Probleemgedrag en inclusief onderwijs

Signaleringsplan leerling

Signaleringsplan leerkracht

Kijkwijzer Pedagogisch Klimaat

Schoolscan inclusief onderwijs

Media

Welbevinden en Co-Teaching – Dian Fluijt

Every kid needs a champion

Loesje - Wat heeft de school van mij geleerd

Kijken achter gedrag en verbreden van handelingsrepertoire leerkracht/docent

Nieuwsartikelen

It seems we can't find what you're looking for.

Inloggen