Subthema: geïntegreerd in de groep en plusgroep
CBS De Wegwijzer (Wijk bij Duurstede) besteedt veel aandacht aan cultuureducatie. Er zijn vakleerkrachten voor beeldend, dans, drama en muziek. Dat zorgt ervoor dat élke leerling breed wordt gevoed. Ook is er aandacht voor meer- en hoogbegaafdheid: voor leerlingen die meer nodig hebben, is er verrijking binnen en buiten de groep. Het motto van de school is niet voor niets ‘op De Wegwijzer mag je zijn wie je bent en groeien in je talent!’
Als een leerling meer aankan of extra uitdaging nodig heeft, bieden de leerkracht van De Wegwijzer een compact en verrijkend aanbod aan vanuit het methodewerk. Met vragen hebben over het signaleren en het begeleiden van meer- en hoogbegaafde leerlingen of over het aanbod voor deze leerlingen kunnen zij terecht bij HB-specialist Tasja Dekkers-Otten.
Verrijking buiten de groep
Als de verrijking in de groep niet volstaat, kan de leerling voor bijvoorbeeld taal of rekenen verrijking krijgen buiten de groep. Tasja: ‘Deze leerlingen komen een half uur per week bij mij. De indeling is op basis van jaargroepen, er zitten maximaal 15 leerlingen tegelijkertijd bij mij. Ik gebruik dat halfuurtje om uitleg te geven, een start te maken met de opdracht(en) en gesprekken te voeren over de leerkuil en wat je kunt inzetten wanneer je vastloopt. Ik kijk per groep welke behoefte er is. Dit stem ik ook af met de leerkracht en de werkgroep. Bij het rekenen werken we nu uit diverse boekjes en werkbladen zodat het aanbod gevarieerd is.’
Plusklas
Als er meer nodig is dan verrijking binnen en buiten de groep, kan de leerling ook nog 1,5 uur per week naar de plusklas, waarvan Tasja de leerkracht is. Er zitten maximaal 14 leerlingen in deze plusklas. Tasja: ‘Overschrijdt het aantal leerlingen de 14, dan kijken we hoe we dit met andere groepen kunnen vormgeven.’
In de plusklas staan drie thema’s centraal: leren leren, leren leven en leren denken. Tasja maakt haar eigen lessen aan de hand van deze thema’s. Ze put daarbij uit verschillende methodes en materialen. In de lessen is veel aandacht voor het mentale stuk en de werking van het brein; er zijn veel gesprekken met de leerlingen over de groeimindset, de leerkuil en de motivatieladder en het inzicht in het eigen leren.
Faciliteiten
Tasja merkt in de praktijk dat het maken van lessen en opdrachten voor de plusklas een tijdrovende aangelegenheid is. Het is maatwerk: voor de ondersteuning en begeleiding van deze leerlingen is er geen kant-en-klare methode, aanbod of aanpak. Daarom wil ze andere scholen in de regio en ZOUT daarom graag meegeven dat het faciliteren van de begeleiding van deze doelgroep belangrijk en wenselijk is. ‘Tasja: ‘Zo kan elk kind een leeraanbod krijgen in de zone van de naaste ontwikkeling.’
Signalering
Voor toelating tot de plusklas hanteert De Wegwijzer geen IQ-grens. De leerkracht, de intern begeleider, directie en Tasja maken gezamenlijk een afweging en kijken daarbij onder meer naar toetsresultaten en zijnskenmerken. Elk halfjaar wordt opnieuw bepaald of een leerling (weer) in aanmerking komt voor de plusklas. Voor de signalering en evaluatie gebruikt de school zelfontwikkelde formulieren, gebaseerd op verschillende bronnen uit de literatuur over hoogbegaafdheid.
HB-netwerk
De Wegwijzer valt onder stichting De Oorsprong. De scholen in Driebergen, Doorn en Wijk bij Duurstede hebben allemaal een soort plusklas, die ze op hun eigen wijze invullen. De HB-specialisten van deze scholen komen een aantal keer per jaar bij elkaar. Tasja: ‘We wisselen ervaringen uit hoe we bepaalde zaken aanpakken en proberen elkaar te ondersteunen. Eenmaal per jaar bereiden we samen een thema voor de plusklas voor. [Zie foto’s.] De samenwerking in dit HB-netwerk is heel goed. Dat is ongelofelijk fijn en helpend.’