Subthema: samenwerking tussen scholen
Verbeteren van het onderwijs aan (hoog)begaafde leerlingen. Met dat doel werken de Barbaraschool (Bunnik), de Camminghaschool (Bunnik), de Delteykschool (Werkhoven) en De Vonk (Odijk) samen.
‘Ooit hadden we binnen onze stichting een virtuele klas waar begaafde leerlingen aan uitdagende opdrachten werkten. In de virtuele klas kregen ze wekelijks een halfuurtje begeleiding; ze werkten de opdrachten in hun reguliere groep uit. Het idee was heel mooi, maar in de praktijk kwam het niet helemaal uit de verf. Dankzij een subsidie van ZOUT hebben vier scholen een alternatief geïnitieerd, de bovenschoolse Flexklas*. Toen die klas eenmaal op poten stond, hebben we tegen elkaar gezegd: wat zou het fijn zijn als we nog meer kunnen samenwerken om het onderwijs aan begaafde leerlingen te versterken’, vertelt Kirsten van Pruissen, leerkracht en talentcoach op de Delteykschool.
Het wiel uitvinden. Of niet…
De rest is geschiedenis. De Barbaraschool, Camminghaschool, Delteykschool en De Vonk formeerden een werkgroep waarin de talentcoaches zitten. De werkgroep komt ongeveer vier keer per jaar bij elkaar, elke keer op een andere school. Kirsten: ‘We bespreken met elkaar hoe het er op onze eigen school voor staat en waar we tegenaan lopen. Het is fijn om met elkaar te sparren en ervaringen te delen. Niet alleen over de manier waarop je het onderwijs voor deze leerlingen vormgeeft maar bijvoorbeeld ook over hoe je je team meekrijgt en hoe je ervoor zorgt dat de kennis binnen het team up-to-date is. We trekken samen op en trekken ons aan elkaar op. Iedereen heeft ideeën en ervaringen waaruit je kunt putten. Dat voorkomt dat iedereen zelf het wiel zit uit te vinden. Ten behoeve van de kennisdeling hebben we inmiddels ook een SharePoint-pagina ingericht.’
Samen kom je echt verder
De vier scholen geven het onderwijs aan meer- en hoogbegaafde leerlingen op een andere manier vorm. Zij maken hierin hun eigen keuzes. Kirsten: ‘Door de bovenschoolse samenwerking hebben we afgelopen jaren allemaal een mooie groei doorgemaakt. Door de uitwisseling slagen de scholen erin om hun HB-onderwijs op een hoger plan te tillen.’
De Barbaraschool, Camminghaschool, Delteykschool en De Vonk vallen onder stichting Fectio. Het zijn de enige Fectio-scholen in het werkgebied van ZOUT. De andere Fectio-scholen vallen onder samenwerkingsverband ProfiPendi. ‘Het is leuk dat er inmiddels ook op die andere scholen meer samenwerking ontstaat. In die zin zou je kunnen zeggen dat we hen hebben geïnspireerd. We hopen ook andere scholen binnen ZOUT te inspireren, want bovenschoolse samenwerking zorgt dat je écht verder komt. Je kunt zoveel van elkaar leren en elkaar inspireren!’
Boekentip
Als we het dan toch over inspiratie hebben, wil Kirsten graag een boek van Sonja Morbé (specialist hoogbegaafdheid WijsSein) onder de aandacht te brengen: Uitdagend of verrijkend onderwijs? Zij vindt dit boek echt een aanrader: ‘Het is een helder en praktisch boek, dat veel vragen beantwoordt over het beleid en de implementatie van passend onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen.’
Informatie
Delteykschool
Kirsten van Pruissen
kirsten.vanpruissen@delteyk.nl
0343 551 295
* In het volgende artikel vertelt Stefanie van den Elzen over de Flexklas.