Subthema: geïntegreerd in de groep en plusgroep
Op basisschool De Griffel (Zeist) krijgen alle leerlingen die meer uitdaging nodig hebben verrijking vanuit de methode. Voor leerlingen die hier niet genoeg aan hebben, zijn er vanaf dit schooljaar twee extra routes: een gele route en een blauwe route. Daarnaast heeft de school een HB-klas.
Gele en blauwe route
In de gele route biedt de leerkracht binnen de groep verrijking aan op het gebied van taal, rekenen of allebei. De leerlingen maken dit verrijkingswerk in hun eigen groep. Voor de leerlingen die nog meer uitdaging nodig hebben, is er een blauwe route. In deze blauwe route krijgen leerlingen een half uur per week instructie, begeleiding en uitleg buiten de groep. Hiervoor is een rt’er beschikbaar met veel expertise op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid. De leerlingen die in de blauwe route taal én spelling hebben, gaan ook nog 1,5 uur per week naar de uitdaagklas, waar ze projectmatig werken.
Plaatsing op een route
Voor de gele en de blauwe route hanteert de school geen IQ-grens, in principe zijn de (toets)resultaten leidend. Maud van Heijst, leerkracht groep 5 en intern begeleider, legt uit: ‘We kijken naar de resultaten van de bloktoetsen (vooral van taal, rekenen, spelling en begrijpend lezen) en naar de IEP-toetsen. In onze afweging nemen we ook andere zaken mee, zoals de werkhouding die het kind in de groep laat zien.’
Het volgen van een bepaalde route is niet een statisch gegeven. Het is niet: eenmaal op een route altijd op een route.
HB-klas
De Griffel heeft ook een HB-klas. De leerlingen die hiervoor in aanmerking komen, hebben doorgaans een IQ van 130+. De leerlingen gaan 2,5 dag per week naar de HB-klas, de andere tijd volgen ze onderwijs in een reguliere groep. Er is een onderbouw HB-klas (groep 4-5) en een bovenbouw HB-klas (groep 6 t/m 8).
In de HB-klas wordt frequent projectmatig gewerkt en is er veel aandacht voor mindset en ‘leren leren’. Voor taal, spelling en rekenen krijgen de leerlingen in de HB-klas een compacte instructie. Voor deze vakken krijgen ze een weektaak, waaraan ze in de reguliere groep zelfstandig kunnen werken. Die weekplanning wordt gemaakt door de leerkracht van de HB-klas, in goed overleg met de collega van de reguliere groep. Er wordt voor gezorgd dat het onderwijs in de HB-groep en de reguliere groep in elkaars verlengde liggen en elkaar versterken.
Een aantal vakken volgen de leerlingen in de reguliere groep, zoals geschiedenis, begrijpend lezen, verkeer, Engels, gym en crea.
Aanzuigende werking
Voor toelating tot de plusklas hanteert De Wegwijzer geen IQ-grens. De leerkracht, de intern begeleider, directie en Tasja maken gezamenlijk een afweging en kijken daarbij onder meer naar toetsresultaten en zijnskenmerken. Elk halfjaar wordt opnieuw bepaald of een leerling (weer) in aanmerking komt voor de plusklas. Voor de signalering en evaluatie gebruikt de school zelfontwikkelde formulieren, gebaseerd op verschillende bronnen uit de literatuur over hoogbegaafdheid.
Meer duidelijkheid voor leerkrachten
Maud zegt dat er in het team een grote bereidheid is om alle leerlingen die méér nodig hebben dat ook te bieden. In welke vorm dan ook, mits dit binnen de school mogelijk is. ‘Het is heel fijn hoe dat hier gaat. Mijn werk als groepsleerkracht is er niet complexer op geworden, maar juist duidelijker. Het is mooi om te zien dat het wérkt: leerlingen zijn veel harder en gemotiveerd aan het werk omdat ze het extra’s krijgen dat ze nodig hebben.’