SWVZOUT beeldmerk

SBO/SO (GO)

Samenwerking

In de route naar inclusief onderwijs is het van belang dat de reguliere scholen en de gespecialiseerd onderwijs scholen samenwerken. Voor samenwerken is het kennen van elkaars keuken belangrijk. Daarom organiseren de GO scholen en de TOP voorzieningen kennismakingsmiddagen voor professionals.

De data voor 2026 vindt je hieronder.

11 december 2025
Portrait Of Excited Elementary School Pupils On Playing Field At Break Time

SO Noorderlicht – December rondleiding

Kennismakingsochtenden voor externen Inclusief presentatie over de school en rondleiding. Inloop voor rondleiding tussen 11.00 tot 12.00 uur Profiel van school: Contact en aanmelding Marjolein Jongmans: mjongmans@verderwijs.nl T 030 –

5 februari 2026
Portrait Of Excited Elementary School Pupils On Playing Field At Break Time

SO Noorderlicht – Februari rondleiding

Kennismakingsochtenden voor externen Inclusief presentatie over de school en rondleiding. Inloop voor rondleiding tussen 11.00 tot 12.00 uur Profiel van school: Contact en aanmelding Marjolein Jongmans: mjongmans@verderwijs.nl T 030 –

9 april 2026
Portrait Of Excited Elementary School Pupils On Playing Field At Break Time

SO Noorderlicht – April rondleiding

Kennismakingsochtenden voor externen Inclusief presentatie over de school en rondleiding. Inloop voor rondleiding tussen 11.00 tot 12.00 uur Profiel van school: Contact en aanmelding Marjolein Jongmans: mjongmans@verderwijs.nl T 030 –

Daarnaast is het mogelijk om de SBO en SO scholen te betrekken als leerlingen nog onderwijs volgen in het reguliere onderwijs. Zij kunnen meedenken op casuïstiek niveau, maar denken ook graag mee op contextniveau (leerkracht handelen, didactisch aanbod, team handelen). Wil je sparren en de mogelijkheden verkennen, bel elkaar!

Bestuur Gewoon Speciaal onderwijs (GSO)

Het bestuur Gewoon Speciaal Onderwijs (GSO) heeft hiervoor het expertiseplein opgericht.

SO Meerklank

Met het oog op de invoering van het nieuwe ondersteuningsplan en de toenemende verantwoordelijkheden van reguliere basisscholen op het gebied van basisondersteuning, zie ik als psycholoog op Meerklank mogelijkheden en kansen om mijn expertise breder in te zetten binnen voor de reguliere scholen van SWV ZOUT. Het is mijns inziens enorm waardevol om kennis, kunde, ervaringen en expertise uit te wisselen. Uiteraard is dit tweerichtingsverkeer, waar zowel het speciaal onderwijs als het regulier onderwijs hun kennis en kunde kunnen delen met elkaar.

Mijn bijdrage zou onder andere kunnen bestaan uit:

  • Sparren met intern begeleiders en leerkrachten over casuïstiek, begeleidingsstijl (out of the box denken om iets te kunnen laten slagen) en ondersteuningsbehoeften. Qua begeleidingsstijl kan je denken aan: met een Geweldloos Verzet bril naar een leerling of situatie kijken (hoe behoud je bijvoorbeeld zelf een kalm brein), het verschil tussen kunnen en aankunnen, prikkelverwerking, Geef me de Vijf, Teken je Gesprek en versterken van autonomie/relatie/compentetiegevoel.
  • Aansluiten als onafhankelijke partij bij gesprekken tussen school en ouders, zeker wanneer deze als complex of gevoelig worden ervaren. Of wanneer er weerstand verwacht wordt. Ik kan als onafhankelijke derde meedenken en fungeren als gespreksleider.
  • Een brugfunctie vervullen tussen regulier en speciaal onderwijs: door kennis en expertise van het speciaal onderwijs, kan ik makkelijk kennis delen, lijntjes uitzetten en samenwerking bevorderen tussen regulier en speciaal. 
  • Handelingsgericht werken stimuleren en ondersteunen: gesprekken met bijvoorbeeld ouders en school richten zich niet alleen op problemen, maar vooral op wat er goed gaat, wat werkt en wat is er nog nodig om het kind te helpen. Het draait om concrete oplossingen waar leerkrachten en ouders mee aan de slag kunnen. Ook kan ik ondersteuning bieden bij het concretiseren van onderwijsbehoeften, opstellen van ontwikkelingsperspectieven en het volgen van de voortgang.
  • (Professionalisering: begeleiden van intervisie, scholing in zaken als hoorrecht, OPP’s, meldcode, Geweldloos Verzet, prikkelverwerking, emotionele ontwikkeling enz. )
  • Werken met het landelijk doelgroepenmodel: naast wat een leerling kan (toetsresultaten, methodegebonden toetsen) ook in kaart brengen hoeveel hulp een leerling nodig heeft om te laten zien wat hij kan (de mate van ondersteuning). Door de toets/leerlijnresultaten náást de ondersteuningsintensiteit te leggen, ontstaat een meer compleet beeld van wat een leerling nodig heeft. 

Verwijzing sbo/so (aanvraag TLV)

Er kan een moment komen waarop duidelijk wordt dat een leerling zich beter kan ontwikkelen in het speciaal basisonderwijs (sbo) of speciaal onderwijs (so). Met hulp van de school en in goed overleg met de ouders/verzorgers kan dan een toelaatbaarheidsprocedure worden opgestart.

Een aanvraag voor een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) moet worden ingediend bij het samenwerkingsverband.(Beoordelingskader TLV SBO en SO)  Het samenwerkingsverband is wettelijk bevoegd over de aanvraag te beslissen. Het samenwerkingsverband laat zich hierin adviseren door twee onafhankelijke deskundigen. Dat is wettelijk geregeld. 

Tijdlijn indienen aanvragen

Als je tijdens het schooljaar al weet dat er een TLV-aanvraag of een verlengingsaanvraag nodig is, dien deze dan in. Veel scholen wachten op de toetsing en/of evaluatie van het OPP in februari en dat is logisch. Er zijn echter ook dossiers waarbij het in november of december al duidelijk is dat er een (verlenging van de) TLV nodig is. Als de ondersteuningsbehoeften helder zijn en je goed kan omschrijven dat de inzet van extra ondersteuning onvoldoende effect duurzaam heeft, mag je het dossier indienen.   

Richtlijn indienen verlengingsaanvragen: vóór 1 februari 2026

Wanneer de centrale toetsing in februari een cruciale factor is voor het wel of niet aanvragen van een verlenging, wordt de aanvraag zo snel mogelijk na de analyse van de toetsen ingediend.   

Bij een verlengingsaanvraag stuurt de school ook een eigen integratief beeld mét onderbouwing van de verlengingsaanvraag mee. In de beoordeling hoeft er dan maar één wettelijk deskundige vanuit het SWVeen advies uit te brengen, waarop de voorzitter vervolgens besluit. Dit bespaart tijd en geld. 

Richtlijn nieuwe TLV-aanvragen: vóór 1 april 2026

Voor alle aanvragen die voor 1 april compleet zijn ingediend, kunnen wij de garantie geven dat deze voor de zomervakantie beoordeeld zijn (wettelijke termijn beoordeling is 8 weken met een evt. verlenging van 4 weken, minus de meivakantie). We streven ernaar deze aanvragen enige weken vóór de start van de zomervakantie af te ronden, zodat ouders hun kinderen kunnen aanmelden op een SO of SBO-school en deze scholen tijdig weten waar ze aan toe zijn.   

Natuurlijk is het mogelijk na 1 april een aanvraag in te dienen en deze wordt ook in behandeling genomen. Echter is een besluit voor de zomervakantie dan niet gegarandeerd.   

Inhoud van het dossier

Zorg ervoor dat het dossier compleet wordt ingediend. Bekijk hiervoor ook het beoordelingskader op de website. Een paar punten brengen we extra onder de aandacht:  

NIEUW

bij verlengingsaanvragen verzoeken we de SBO- en SO-scholen om de besluitbrief en de deskundigenadviezen van de nog geldende TLV mee te sturen.   

Het SWV geeft namelijk veel langdurige TLV’s af. Bij een kortdurende TLV wordt de korte looptijd expliciet gemotiveerd in de adviezen en de brief, vaak met aandachtspunten voor de verlengingsaanvraag. Door deze mee te sturen, kan de verlengingsaanvraag gericht beoordeeld worden.   

Wie vraagt de TLV aan? 

Het SWV mag alleen TLV-aanvragen in behandeling nemen van reguliere, SBO en SO-scholen. Voor leerlingen die vanuit een voorschoolse voorziening, particulier onderwijs of cluster I of cluster II de overstap maken naar gespecialiseerd onderwijs, geldt dat de ontvangende SBO of SO-school de TLV aanvraagt.   

Praktische zaken Grippa

Vragen?

Heb je vragen over hoe Grippa werkt? Info@grippa.nl  

Heb je vragen over je Grippa account? Grippa@swvzout.nl 

Heb je vragen over de TLV of de TLV-procedure? Tlv@swvzout.nl  

Profielen van de scholen voor SBO en SO

Hieronder een overzicht van de SBO en SO scholen. Klik op de afbeelding om de interactieve pdf te openen.

Inloggen