Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Saskia Hollemans

DSC_9090-Saskia-1600px

Saskia Hollemans

Functiecoördinator passend onderwijs
GemeenteBunnik
Specialismenso/cluster 3, stresscounseling, thuiszitters, professionalisering
E-mails.hollemans@swvzout.nl
Telefoon06 170 62 462
Werkdagenmaandag, dinsdag, donderdag, vrijdagochtend
Saskia Hollemans kent het onderwijs van binnenuit. Ze werkte onder meer in het regulier en speciaal onderwijs en bij De Kleine Prins Expertisecentrum. Saskia is een verbinder, die graag helpt om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen.

‘Ik heb lang voor de klas gestaan op De Plantage, een daltonschool die ik zelf heb helpen opzetten. Op die school heb ik ook als bouw- en daltoncoördinator gewerkt. Toen ik op enig moment de behoefte voelde om buiten het onderwijs mijn vleugels uit te slaan, ben ik als casemanager bij een arbodienst gaan werken. De vraag was steeds: hoe kan een zieke medewerker weer goed terug naar het werk? Om dat voor elkaar te krijgen, moet je mensen op één lijn krijgen, ook als er sprake is van tegengestelde belangen. Soms was dat heel ingewikkeld. Bij een arbodienst heb je te maken met strikte regels en wetgeving. Die context en het gebrek aan bewegingsruimte vond ik lastig. Omdat ik ook de kinderen miste, ben ik teruggegaan naar het onderwijs.

Cluster 3

Kinderen die iets extra’s nodig hebben, hebben altijd mijn belangstelling gehad, dus ik koos voor het speciaal onderwijs. Eerst heb ik een jaar op een mytylschool gewerkt, daarna ben ik het expertisecentrum van De Kleine Prins ingerold. Daar was ik de kartrekker van thuiszitters en van kinderen met stressgerelateerde klachten; ik ben namelijk ook opgeleid als stress- en burn-outcoach. Ik heb veel po- en vo-scholen in diverse regio’s ondersteund, maar vond het werk uiteindelijk te solistisch.

Betere afstemming en meer overzicht

Ik vind het fijn om binnen ZOUT, sámen met mijn nieuwe collega’s, iets nieuws op te zetten en aan een gemeenschappelijk doel te werken. Ik hoop dat we er met elkaar in slagen om zaken helder, overzichtelijk en nog passender te maken en om te zorgen voor betere samenwerking tussen alle partners die bij een kind of gezin betrokken zijn. Het is belangrijk dat het voor iedereen passend wordt. Niet alleen voor het kind, maar ook voor de leerkracht, de school en de ouders.

Andere mindset

Als ik kan bijdragen aan een ander beeld over cluster 3-leerlingen zou ik dat ook mooi vinden. Scholen denken dat deze doelgroep (chronisch zieke leerlingen en leerlingen met een lichamelijke beperking) heel ingewikkeld is, maar in de praktijk valt dat vaak reuze mee. Met relatief eenvoudige aanpassingen doen deze kinderen het vaak prima in het regulier onderwijs. Dat vraagt alleen wel een andere mindset. Wat ik ook graag meeneem naar mijn nieuwe baan: gezelligheid. Het lijkt me heel leuk dat je met elkaar hard kunt werken maar ook een hoop plezier kunt hebben!’

Deel dit nieuwsbericht

SWVZOUT beeldmerk

Meer nieuws?

Inschrijven nieuwsbrief

Inloggen