Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Stimulerend signaleren bij het jonge kind

Stimulerend signaleren bij het jonge kind

Het vinden en aanspreken van de talenten van kleuters, hoe doe je dat? Iemand die veel weet over dit onderwerp is Liesbet Stam-Gommans, adviseur bij Edux. Op 4 september nam zij de aanwezigen mee in de wereld van het jonge kind. In haar lezing zette ze uiteen vanuit welke perspectieven je naar jonge kinderen kunt kijken en wat dat betekent voor de manier waarop je signaleert en begeleidt.

Drie perspectieven

Hoe je naar een kleuter kijkt, hangt af van je perspectief. Liesbet onderscheidt in dit verband drie ‘brillen’ waarmee je kunt kijken:

Vijf profielen

Liesbet vervolgt haar haar lezing met een uitleg over vijf profielen van hoogbegaafde kleuters, die aansluiten bij bril 1 (gebaseerd op Betts & Neihart, in 2021 aangepast door Pol): de autonome kleuter, de succesvolle/aangepaste kleuter, de creatieve/uitdagende kleuter, de onderduikende kleuter en de kleuter in een weinig verrijkende omgeving. Per profiel legt ze uit welk gedrag erbij hoort, op welke signalen je alert kunt zijn en wat je als professional in je begeleiding kunt doen. Kortom, mooie handvatten en tips, waar alle aanwezigen weer mee verder kunnen op hun eigen school. Dit is een vorm van kennisdeling, die het leerteam begaafdheid en swv ZOUT graag zien!

Stimulerend signaleren

Liesbet wil in haar lezing een lans breken voor een stimulerende manier van signaleren. Zij legt uit: ‘Bij ‘gewoon’ signaleren kijk je of er iets opvalt. Zo ja, dan kun je daar vervolgens iets mee gaan doen. Bij stimulerend signaleren begin je eigenlijk andersom: je biedt een interessante, uitdagende opdracht aan en kijkt wie er ‘aangaan’. Door zo’n opdracht kun je dus bijvoorbeeld ook over stille, teruggetrokken hoogbegaafde kinderen geweldig veel informatie krijgen. Bij stimulerend signaleren zie je heel andere dingen dan je bij een gewone observatie zou zien.’  Bij het stimulerend signaleren hoort wat Liesbet betreft een rijke speelomgeving, waarin je doelgericht talenten/interesses aanspreekt en kinderen de gelegenheid biedt om ‘aan te gaan’. Stimulerend signaleren geeft zicht op de ontwikkelbehoeften van de leerling. Van daaruit kun je talenten gaan uitdiepen en versterken.

Achtergrondinformatie 4 september

Presentatie Stimulerend signaleren

Profielen van (hoog) begaafde peuters en kleuters

Kenniscentrum hoogbegaafdheid

Het kenniscentrum hoogbegaafdheid is een platform over onderwijs aan (hoog)begaafden. Het platform ondersteunt professionals in het primair en voortgezet onderwijs en het veld van experts eromheen. Bij het kenniscentrum kun je terecht voor informatie, een sociale kaart, expertgroepen, webinars en nog veel meer. De website is het bekijken waard.  

Deel dit nieuwsbericht

SWVZOUT beeldmerk

Meer nieuws?

Inschrijven nieuwsbrief

Inloggen