Handelingsgericht werken - alleslijm

Handelingsgericht werken

Het versterken van de onderwijscontext begint met een stevige organisatie van onderwijskundige processen. Een belangrijke pijler hierbij is het consequent doorlopen van de Handelingsgericht Werken (HGW)-cyclus, zowel op het niveau van het kind, de klas als de school.

Elke cyclus start met een duidelijke vraag: wat willen we bereiken met deze groep of leerling? Vanuit dat doel kiezen we een gerichte aanpak, die na uitvoering wordt geëvalueerd. Wat werkt goed, wat minder, en wat is nodig om bij te stellen?

Deze gestructureerde werkwijze geeft het team grip en zicht op ontwikkeling, en zorgt voor een gezamenlijke focus. Alleen door deze cyclus bewust en scherp te doorlopen, ontstaat ruimte voor professionele dialoog en kunnen onderbouwde keuzes worden gemaakt voor zowel groepen als individuele leerlingen.

We gebruiken onze kennis en ervaring als spiegel voor ons handelen, zodat we de basisondersteuning binnen de onderwijscontext steeds verder versterken.

Artikelen

Geplaatst op: 8 oktober 2025
Basisschool De Regenboog in Utrecht werkt sinds twee jaar met leerteams, in een professionele leergemeenschap (plg). Het werk van de kwaliteitscoördinator is onlosmakelijk verbonden met de plg, vertelt Marleen Regtop, de Kwaliteitscoördinator van het Jaar 2024. Redactielid Mirjam de Vos sprak met haar over de aanpak van De Regenboog.
Geplaatst op: 21 mei 2025
De meeste intern begeleiders werken al jaren handelingsgericht. De recente ontwikkeling van de intern begeleider (ib’er) naar kwaliteitscoördinator (kc’er) sluit naadloos aan bij deze manier van werken. In dit artikel lichten vier deskundigen toe hoe dit zit.
Toon meer

Documenten

OPP SWV PO ZOUT

Checklist functioneel OPP

Media

Filmopname: HGW en inclusief onderwijs

Aankondiging filmopname

Handelsgericht werken boek

Inloggen