Sterke basis

Sterke basis - waterpas

Inclusief onderwijs begint bij een stevige basis: een krachtige en doordachte onderwijscontext waarin alle leerlingen welkom zijn. Dat vraagt meer dan alleen goede bedoelingen. Het vraagt om een heldere visie, duidelijke processen en een gedeelde verantwoordelijkheid binnen het team. Zolang we blijven vertrouwen op individuele oplossingen, blijven we achter de feiten aanlopen. Structurele verandering begint bij het versterken van die basis.

Een belangrijk onderdeel daarvan is het bieden van ondersteuning op het juiste niveau binnen de school. Daarbij is het essentieel dat helder is wie welke verantwoordelijkheid draagt. Wie voert de regie op het proces? Wie bewaakt de inhoud? Door deze rollen goed te beleggen, bijvoorbeeld bij de leerkracht, kwaliteitscoördinator (intern begeleider) of directie, ontstaat er duidelijkheid. Dat komt zowel de onderwijscontext als onze leerlingen ten goede.

Het is daarbij helpend om te werken met de vijf ondersteuningsniveaus, zoals beschreven in het schema Sterke Onderwijscontext. Deze indeling draagt bij aan een strak gecoördineerd proces, maakt verantwoordelijkheden inzichtelijk en zorgt teambreed voor een gedeeld begrip van wat nodig is.

Tot slot vraagt een sterke basis ook om goede samenwerking met partners buiten de school, zoals voorschoolse voorzieningen en de verbinding tussen primair en voortgezet onderwijs. Alleen samen kunnen we bouwen aan een onderwijsomgeving waarin elk kind tot zijn recht komt.

Artikelen

Artikelen - algemeen

Geplaatst op:
Bij inclusiever onderwijs zijn de verschillen tussen leerlingen groter. Dat betekent dat de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de leerlingen in een groep een grote variatie laten zien.
Geplaatst op:
De opbrengst van het werken op basis van EHBI 2.0 is er op verschillende niveaus: 1) de leerkracht, 2) de leerling (en ouders), 3) het team/de school (en bestuur, SWV). We beschrijven het puntsgewijs, maar zijn ons bewust van overlap.
Geplaatst op:
Soort: Artikel
Basisschool De Regenboog in Utrecht werkt sinds twee jaar met leerteams, in een professionele leergemeenschap (plg). Het werk van de kwaliteitscoördinator is onlosmakelijk verbonden met de plg, vertelt Marleen Regtop, de Kwaliteitscoördinator van het Jaar 2024. Redactielid Mirjam de Vos sprak met haar over de aanpak van De Regenboog.

Artikelen - meer- en hoogbegaafdheid

Geplaatst op:
soort: Artikel
Voor je ligt het fotomagazine Papieren Tijgers gevuld met 30 portretten en verhalen van hoogbegaafde kinderen en jongeren. Er bestaan veel vooroordelen over hoogbegaafdheid, zoals: ‘lekker makkelijk leren’, ‘die komen er wel’, ‘voor hen zijn er altijd leuke extra dingen’, of ‘slim, maar sociaal onhandig’. Deze vooroordelen willen zij met hun verhalen doorbreken.
Geplaatst op:
Artikel
Op Werkplaats Kindergemeenschap (Bilthoven) is het onderwijs aan begaafde leerlingen geïntegreerd in de groep. In aanvulling hierop is een aanbod buiten de groep, in het Groepslab.
Geplaatst op:
Artikel
CBS De Wegwijzer (Wijk bij Duurstede) besteedt veel aandacht aan cultuureducatie. Ook is er aandacht voor meer- en hoogbegaafdheid: voor leerlingen die meer nodig hebben, is er verrijking binnen en buiten de groep.

Artikelen - het jonge kind

Geplaatst op:
Leraren van jonge kinderen merken steeds vaker kinderen met moeilijk verstaanbaar gedrag op. Of dit gedrag daadwerkelijk is toegenomen óf dat het de beleving van leraren is, is niet duidelijk, blijk uit onderzoek van Kennisrotonde.
Geplaatst op:
soort: Artikel
Rijm over kleuter zijn door Nicole Slot.
Geplaatst op:
soort: Document

Documenten

Ondersteuningniveaus sterke onderwijscontext

Ondersteuningniveaus sterke onderwijscontext (bewerkbaar)

Driehoek van ondersteuning

Stroomschema jonge kind

Jonge kind beleid

Kwaliteitszorgcyclus IB-KC

differentiatie als sleutel voor gelijke kansen

Met elkaar voor alle kinderen en jongeren

samenwerking ouders en school

Basisondersteuning begaafde leerlingen checklist

Media

'masterclass sterke basis - een integraal verhaal' voor het landelijke OPP verbetertraject 2025

Inloggen