Sterke basis

Sterke basis - waterpas

Inclusief onderwijs begint bij een stevige basis: een krachtige en doordachte onderwijscontext waarin alle leerlingen welkom zijn. Dat vraagt meer dan alleen goede bedoelingen. Het vraagt om een heldere visie, duidelijke processen en een gedeelde verantwoordelijkheid binnen het team. Zolang we blijven vertrouwen op individuele oplossingen, blijven we achter de feiten aanlopen. Structurele verandering begint bij het versterken van die basis.

Een belangrijk onderdeel daarvan is het bieden van ondersteuning op het juiste niveau binnen de school. Daarbij is het essentieel dat helder is wie welke verantwoordelijkheid draagt. Wie voert de regie op het proces? Wie bewaakt de inhoud? Door deze rollen goed te beleggen, bijvoorbeeld bij de leerkracht, kwaliteitscoördinator (intern begeleider) of directie, ontstaat er duidelijkheid. Dat komt zowel de onderwijscontext als onze leerlingen ten goede.

Het is daarbij helpend om te werken met de vijf ondersteuningsniveaus, zoals beschreven in het schema Sterke Onderwijscontext. Deze indeling draagt bij aan een strak gecoördineerd proces, maakt verantwoordelijkheden inzichtelijk en zorgt teambreed voor een gedeeld begrip van wat nodig is.

Tot slot vraagt een sterke basis ook om goede samenwerking met partners buiten de school, zoals voorschoolse voorzieningen en de verbinding tussen primair en voortgezet onderwijs. Alleen samen kunnen we bouwen aan een onderwijsomgeving waarin elk kind tot zijn recht komt.

Artikelen - algemeen

Geplaatst op: 20 oktober 2025
Bij inclusiever onderwijs zijn de verschillen tussen leerlingen groter. Dat betekent dat de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de leerlingen in een groep een grote variatie laten zien.
Geplaatst op: 8 oktober 2025
De opbrengst van het werken op basis van EHBI 2.0 is er op verschillende niveaus: 1) de leerkracht, 2) de leerling (en ouders), 3) het team/de school (en bestuur, SWV). We beschrijven het puntsgewijs, maar zijn ons bewust van overlap.
Geplaatst op: 26 mei 2025
In gesprek met Marleen Regtop
Soort: Artikel

Artikelen - meer- en hoogbegaafdheid

Artikelen - het jonge kind

Geplaatst op: 8 oktober 2025
Leraren van jonge kinderen merken steeds vaker kinderen met moeilijk verstaanbaar gedrag op. Of dit gedrag daadwerkelijk is toegenomen óf dat het de beleving van leraren is, is niet duidelijk, blijk uit onderzoek van Kennisrotonde.
Geplaatst op: 15 januari 2025
soort: Artikel
Geplaatst op: 15 november 2024
soort: Document

Documenten

Ondersteuningniveaus sterke onderwijscontext

Ondersteuningniveaus sterke onderwijscontext (bewerkbaar)

Driehoek van ondersteuning

Stroomschema jonge kind

Jonge kind beleid

Kwaliteitszorgcyclus IB-KC

differentiatie als sleutel voor gelijke kansen

Met elkaar voor alle kinderen en jongeren

Media

Inloggen