Sterke basis - waterpas
Inclusief onderwijs begint bij een stevige basis: een krachtige en doordachte onderwijscontext waarin alle leerlingen welkom zijn. Dat vraagt meer dan alleen goede bedoelingen. Het vraagt om een heldere visie, duidelijke processen en een gedeelde verantwoordelijkheid binnen het team. Zolang we blijven vertrouwen op individuele oplossingen, blijven we achter de feiten aanlopen. Structurele verandering begint bij het versterken van die basis.
Een belangrijk onderdeel daarvan is het bieden van ondersteuning op het juiste niveau binnen de school. Daarbij is het essentieel dat helder is wie welke verantwoordelijkheid draagt. Wie voert de regie op het proces? Wie bewaakt de inhoud? Door deze rollen goed te beleggen, bijvoorbeeld bij de leerkracht, kwaliteitscoördinator (intern begeleider) of directie, ontstaat er duidelijkheid. Dat komt zowel de onderwijscontext als onze leerlingen ten goede.
Het is daarbij helpend om te werken met de vijf ondersteuningsniveaus, zoals beschreven in het schema Sterke Onderwijscontext. Deze indeling draagt bij aan een strak gecoördineerd proces, maakt verantwoordelijkheden inzichtelijk en zorgt teambreed voor een gedeeld begrip van wat nodig is.
Tot slot vraagt een sterke basis ook om goede samenwerking met partners buiten de school, zoals voorschoolse voorzieningen en de verbinding tussen primair en voortgezet onderwijs. Alleen samen kunnen we bouwen aan een onderwijsomgeving waarin elk kind tot zijn recht komt.
Artikelen - algemeen
Soort: Artikel